Van 7 tot 14 oktober stond er een nieuwe meeting gepland voor het project “Erasmus+ Nais”. Dit keer trokken vier leerkrachten (Mr. Smit, Mr. Pacquee, Juf Kathleen en Juf Gitte) naar Letland, met als doel handvaten te vinden om te werken rond inclusie, anderstalige nieuwkomers, vroege uitvallers en niveauverschillen in de klas.

Zaterdag, vroeg in de ochtend stonden de vier leerkrachten te poppelen om te vertrekken richting Riga, de hoofdstad van Letland. Daar huurde ze een auto om zo richting Tukums te gaan. Snel de koffers uitladen om opnieuw richting hoofdstad rijden. Na een korte wandeling en een heerlijke maaltijd kwamen ook onze Kroatische vrienden aan in Riga. Na een goede babbel en een drankje vertrokken we opnieuw richting Tukums.

De volgende ochtend na een lekker ontbijt, zette we terug koers richting hoofdstad. Dit maal met de trein, samen met Aiva. (projectmedewerker uit Letland). Spijtig dat het weer zich niet van zijn beste kant liet zien want opnieuw kregen we te maken met regenbuien. Dat kon echter de pret niet bederven toen we in het museum van schone kunsten terechtkwamen. Een imposant gebouw langs de buitenkant, maar nog mooier binnenin. Een heuse ontdekkingstocht kon beginnen, en dit samen met onze Kroatische partners. Daarna zette we onze wandeling door de hoofdstad verder om ’s avonds terug met de trein richting Tukums te keren.

Op maandag voegde de Roemeense partners zich bij het gezelschap. Eerst stond er een bezoek aan de school van Aiva gepland waar we onthaald werden door de directie en enkele medewerkers. Dit is een school voor 2de kans onderwijs , afstandsleren , dus zeer weinig leerlingen in de school maar een totaal van 420 die via een digitaal platform hun diploma middelbaar proberen te halen.

Na een voorstelling door verantwoordelijken van elk land kwam juf Gitte met de voorstelling van het individueel aangepast plan per leerling bij ons op school, Mr Smit met de beginfase in het OBS jaar voor zeefdrukken en Mr Pacquee stelde SOL voor.

Alle partners wilde een diepere voorstelling omdat zij zeker nood hebben aan onze kennis ivm individualiseren. In de late namiddag kregen we nog een rondleiding in één van de vele kastelen , daarna vrije tijd om de volgende dag voor te bereiden .

Dinsdag trokken we opnieuw naar Tukums 1. Daar kreeg we een voorstelling over het digitale platform “Moodle”. Mr Pacquee en Juf Gitte volgde een les Russisch en geschiedenis en konden zo kennis maken met dit platform, terwijl Juf Kathleen en Mr Smit een vergadering hadden over verslaggeving via mobilitytool. Later volgde er een voorstelling, waar bij D Miska van Oxford University aan de beurt was met ” Learning tot learn en strengthening students’study skills”. Toen waren we volledig klaar voor een bezoek aan de 2de school uit Tukums. Daar mochten we actief deelnemen aan een les muziek. Gelukkig waren we geslaagd voor zang en dans.

Ondertussen de vijfde dag op rij met regen. Gelukkig zaten we in de voormiddag lekker droog en konden we luisteren naar een voorstelling van onze school over TO en externe partners, opgesteld door mr. Totté en gebracht door mr Pacquee. Dit zorgde voor veel discussie maar door het strakke tijdsschema konden we hier niet verder op ingaan. Spijtig! In de namiddag vond er een bezoek aan het Slokenbekas manor museum plaats.

Het einde nadert. Op donderdag kregen we uitleg over learningapps. Hoe kunnen we leerlingen digitaal betrekken op onze school? Om daarna een bezoek te brengen aan een school bijzonder onderwijs. Al snel werd duidelijk dat de aanpak en het soort leerlingen erg verschilde met de onze. In de namiddag stond er een bezoek aan Durbes manor gepland. Als muzikale afsluiter konden we genieten van een muziek trio. Geweldig!

En daar was onze laatste dag. Vandaag deelde we onze digitale ideeën en stond er een coördinators meeting gepland. Daar deden we enkele ideeën op die ook wij kunnen gebruiken mits enkele aanpassingen en bijsturingen. ’s Avonds was er een afscheidsdiner, met voor de liefhebbers een spelletje bowling. Echter lagen we op tijd in ons bed (buiten Mr. Pacquee) omdat we de volgende ochtend/nacht vroeg uit ons bed moesten om terug richting het warme België te trekken.

We kregen maar net op tijd Mr. Pacquee wakker…  anders had hij een dagje langer in Letland moeten blijven.

In maart staat er een bezoek aan Roemenië gepland en in mei brengen alle partners een bezoek aan onze school. Benieuwd wat dat gaat brengen, lees het dan zeker in één van onze volgende verslagen!